Forma prowadzenia zajęć za pomocą symulacji medycznej coraz bardziej ewoluuje, o czym regularnie przekonujemy się przy okazji krajowych, jak i zagranicznych konferencji, poświęconych w całości tematyce symulacyjnej. Dla nas, jako techników symulacji medycznej, najistotniejsze są obecne trendy i nowinki technologiczne. Zainspirowani i podbudowani wcześniej „liźniętym” już tematem różnych perspektyw obserwacji scenariusza symulacyjnego (tzw. Obserwacja 360), postanowiliśmy kontynuować rozwój w tym kierunku.

Tak oto, po użyciu kamerek GoPro podczas ogólnopolskich zawodów symulacyjnych Sim_Challenge 2024, rozpoczęliśmy wdrażanie tzw. FPP, czyli First Person Perspective na zajęciach dydaktycznych z Podstaw Ratownictwa Medycznego oraz Zaawansowanych Zabiegów Resuscytacyjnych w Innowacyjnym Centrum Symulacji Medycznej pod okiem mgr. Dawida Obłój, Dyrektora ICSM, a zarazem czynnego ratownika medycznego. Taka forma ćwiczeń realizowana była przez cały okres trwania semestru zimowego, a studenci nieraz wylewali „krew pot i łzy”, udowadniając swoje pełne zaangażowanie podczas wymagających i męczących procedur, ratujących życie człowieka.

Ta perspektywa oczu bohatera rodem z gier komputerowych, czy bardziej znana w środowisku filmowym jako sposób kręcenia techniką Found Footage, jest również świetnym rozwiązaniem w edukacji metodą symulacji medycznej, gdzie przecież nagrywanie i analiza materiału z symulacji wysokiej wierności – w czasie debriefingu – jest jej nieodłącznym elementem.
Punkt widzenia prezentowany dzięki kamerkom GoPro umieszczonym na głowie studenta, daje możliwość przeanalizowania działania kursanta z perspektywy pierwszoosobowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie obserwować każdy ruch uczestnika symulacji, a także jego towarzyszy w scenariuszu.
Inną tendencją jest również umieszczenie sprzętu rejestrującego na pacjencie, dzięki czemu możemy obserwować działanie zespołu medycznego oczami osoby badanej / chorej / poszkodowanej. My jednak, na razie skupiliśmy się na widoku osoby niosącej pomoc (medyka).

Poniżej prezentujemy (w postaci zdjęć i materiałów wideo) efekty naszej pracy, a przede wszystkim działania i zaangażowanie studentów kierunków Pielęgniarstwo i Położnictwo, którzy również dostrzegli zalety takiej formy zajęć i ze swojej roli wywiązali się wzorowo laughing